Diskutujte s projektantom a vyhodnoťte primeranosť komunikácie. Nemali by ste byť v rozpakoch, pretože musíte pracovať s odborníkom. Ale nečakajte na pasivitu – skutočný profesionál vie oveľa lepšie ako vy, preto musíte vyjadriť a zdôvodniť svoj názor. Musíte spolupracovať a nájsť kompromisy v celom projekte. Tak sa pozrite na strednú úroveň a nebojte sa porovnávať – niekedy sa musíte stretnúť s desiatimi dizajnérmi, aby ste našli toho perfektného.
Pred začatím práce zistite náklady na projekt
Spravidla sú náklady na prácu uvedené na webových stránkach – najčastejšie je to cena za meter štvorcový. Existujú však aj dizajnéri, ktorí vedia povedať celkovú sumu až po osobnom stretnutí a diskusii o rozsahu a podrobnostiach projektu. Pripravte sa na to, čo v tomto prípade posúďte sami, v dôsledku čoho budú náklady závisieť od vašej finančnej solventnosti. Toto nie je presne ten správny prístup, preto sa snažte vopred zistiť aspoň priemerné náklady projektu na plánovanie vášho rozpočtu.
Ujasnite si, čo si budete musíte doplatiť
Štandardný projekt sa skladá z výrobných výkresov, stavebnej dokumentácie, vizualizácie, výberu materiálov, kusov nábytku, sanitárneho zariadenia. Ale pred podpisom zmluvy sa oplatí poznať všetky detaily – požiadať dizajnéra o to, aby vysvetlil, čo je obsiahnuté v každej fáze práce. Koľko bezplatných úprav môžete robiť, koľko možností plánovania on vám dá, či sú zahrnuté v cene nákupy. Všetky tieto body by mali byť jasne uvedené a pochopené obidvoma stranami, takže neponáhľajte sa s výplatou zálohy ešte predtým, ako jasne pochopíte zloženie projektu. V opačnom prípade môžete zostať s formálne vykonávaným projektom, rovnako ako so zoznamom produktov, ktoré nikdy nebudete kupovať z dôvodu vysokých nákladov alebo štýlu, ktorý vám nevyhovuje.
Nebojte sa kontrolovať dizajnéra
Existuje veľa prípadov podvodov v oblasti dizajnu, takže by ste mali mať čas, aby ste sa uistili, že pred vami stojí skutočný autor projektov. Najjednoduchším spôsobom je vyhľadávanie fotografií na internete. Ak máte pochybnosti, požiadajte o pôvodné výkresy alebo iné materiály z projektu, alebo ešte lepšie – kontakty minulých klientov a zamestnávateľov. Je dobré, ak dizajnér má publikácie v známych interiérových časopisoch alebo na autoritatívnych portáloch – spravidla v tomto prípade predmety už prešli predbežným testom autorských práv. Nezabudnite venovať pozornosť všeobecnému pohľadu na prácu; ak sa všetci podobajú nielen v štýle, ale aj v obsahu, potom stojí za to premýšľať o kvalite diela dizajnéra.