Máte vybavený let, všetko pekne naplánované, letenku kúpenú, prídete na letisko, no a tu vás môže stretnúť pomerne nepríjemná situácia, ktorá celé nadšenie a možno aj plány výrazne naruší. Vaše lietadlo môže meškať až niekoľko hodín alebo príde k zrušeniu jeho príletu. Toto ste si určite nezaslúžili a preto je v takejto situácii ideálne vedieť čo robiť, ako sa vynájsť a hlavne na čo máte nárok, ak nastane meškanie letu alebo jeho zrušenie.
Na začiatok pripomeňme, že akonáhle k meškaniu alebo zrušeniu príde, letisko je povinné cestujúcich o tejto situácii neodkladne informovať. V prípade, že ide o viac než 2 hodiny (4 hodiny pri letoch dlhších než 3 500 km), o cestujúcich musí byť postarané minimálne tým, že:
· Dostanú plnohodnotné občerstvenie (jedlo + nápoj)
· V prípade, že budú musieť prespať, vzniká ich právo na ubytovanie (spolu s odvozom do hotela)
· Takisto majú nárok na 2 bezplatné hovory alebo tiež zaslanie e-mailu
Nielen pre prípad, že vám dopravca tieto nároky odmietne, ale takisto v situácii, že budeme vravieť o vyše 3-hodinovom meškaní či zrušení, vždy je lepšie začať „zbierať dôkazy“ hneď po tom, ako sa o meškaní dozviete. Dôkazom môže byť už len to, že si odfotíte tabuľu s príletmi a odletmi, kde bude takisto vyobrazená dĺžka meškania, takisto je vhodné opýtať sa dôvod meškania, prípadne vypýtať dôkaz o meškaní priamo na recepcii,… pretože všetko sú to súčasti dokumentácie, ktorú budete potrebovať, ak si budete nárokovať nielen na vyššie zmienené požiadavky, ale takisto na možnú finančnú kompenzáciu. Nárok na finančnú kompenzácii vám vznikne, pokiaľ:
· Ste na prílet čakali viac než 3 hodiny
· Dôvodom meškania alebo zrušenia neboli mimoriadne okolnosti, ktorým letecká spoločnosť nemohla zabrániť ( počasie, prírodné katastrofy, štrajk, náhla zmena politickej situácie,…)
· Išlo o leteckú spoločnosť a trasu v rámci EÚ
Výška kompenzácie sa pohybuje v hranici od 250 do 600 eur v závislosti od dĺžky meškania a cieľovej trasy (v km).